Online practicum onderwijs – LabBuddy tijdens het GFP practicum

Eerder gepubliceerd op de UU Educate-it site

 

‘Het practicum dat ik gaf groeide langzaam uit zijn jasje. Ik merkte dat ik steeds meer bezig was met het managen van processen i.p.v. het geven van onderwijs en daar wilde ik verandering in brengen. LabBuddy gaf mij de mogelijkheid om de autonomie terug te geven aan de studenten en het te hebben over complexe concepten in plaats van praktische vragen.’

Het eerstejaars Scheikundepracticum kostte Stefan Rüdiger steeds meer tijd en personeel. Ook viel Stefan op dat docenten tijdens het practicum vooral bezig waren met praktische vragen, zoals de werking van de apparaten en het uitleggen van de stappen in het practicum. Hij voelde zich steeds meer een ‘drill sergeant’ in zijn practica, in plaats van de inhoudsexpert. Hier wilde hij verandering in brengen.

LabBuddy

In zijn zoektocht kwam hij bij LabBuddy terecht. In deze online applicatie maakt een student eerst zelf een onderzoeksopzet, voordat hij aan het practicum begint. Hierbij wordt hij ondersteund door vooraf ingestelde blokken, achtergrondinformatie op maat en vragen over de theorie. Tijdens het practicum volgt de student het protocol in de applicatie en houdt hij/zij een uitgebreid labjournaal bij, waarin meetresultaten en ook bijv. eigen gemaakte grafieken geplaatst kunnen worden.

Voorbereide studenten en focus op de inhoud

De voorbereiding en het eerste gebruik van LabBuddy kostte Stefan en zijn collega Danny Schildknegt een eenmalige investering aan tijd, waarbij hij samen met medewerkers van LabBuddy de opzet van zijn cursus gedeeltelijk aanpaste. Dit werk betaalde zich gelukkig snel weer uit. Veel gestelde vragen loste hij gelijk op door een filmpje in de online applicatie te plaatsen en zelfs het reserveren van de apparatuur verliep via de tool. Doordat studenten zelf de onderzoeksopzet opstelden en hierover vragen beantwoordden, waren ze tijdens het practicum meer op de hoogte van het nut van de verschillende stappen in het practicum.

Op de vraag of hij anderen het systeem aan zou raden antwoordt Stefan: “Ik zou andere docenten zeker aanraden om hun onderwijs te vernieuwen en gebruik te maken van al wat er mogelijk is. Ik ben echter niet met dit systeem getrouwd; men moet vooral kijken wat goed bij hun cursus past. Dit systeem vereist een flinke tijdsinvestering aan het begin, maar betaalt zich zeker uit; op de laatste dag van het practicum had ik al de helft minder mensen nodig op de zaal!

Ook zorgt het programma ervoor dat studenten wel móeten voorbereiden. De student krijgt daarnaast gelijk feedback vanuit het systeem; ‘Dit werkt, goed gedaan’ en wordt via LabBuddy door het practicum heen geleid. Als docent kan je daardoor weer bezig met wat er echt toe doet; het aanleren van de inhoud!